وزارت حج و اوقاف، به ملا امامانی‌که ترویج افراطی‌گرایی می‌کنند هشدار داد

مقام‌های وزارت حج و اوقاف از احتمال تبلیغات برای ترویج افراط‌گرایی در کشور از طریق برخی از تربیون‌های مساجد خبر داده می‌گویند که حکومت افغانستان با کسانی‌که مردم را به افراط‌گرایی تشویق کنند، مدارا نمی‌کند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” فیض‌محمد عثمانی، وزیر حج و اوقاف، با بیان این مطلب گفت کسانی‌که در پی تخریب و آسیب‌زدن به منافع ملی کشور باشند، واکنش حکومت علیه‌شان جدی خواهد بود. آقای عثمانی که روز سه‌شنبه، ۱۴ ثور، در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزیر معارف در باره بلند بردن سطح سواد در میان شهروندان از طریق ملا امامان مساجد سخن می‌گفت، افزود: «انکار نمی‌کنیم که شاید در پاره‌ای از موارد، از بعضی از تربیون‌ها صدای افراط‌گرایی بلند شود، ولی ما متعهد هستیم به حیث حکومت و دولت که از منافع ملی خود دفاع کنیم. وقتی‌که متوجه شویم از هر نقطه‌ای به امنیت هم‌وطنان ما و تمامیت ارضی و به منافع ملی ما آسیب می‌رسد، عکس‌العمل جدی نشان می‌دهیم و در این قسمت با هیچ کسی هم مدارا نمی‌‌کنیم.»
وزیر حج و اوقاف هم‌چنین افزود که این وزارت به‌منظور جلوگیری از ترویج و تبلیغ افراط‌گرایی از طریق تربیون‌های مساجد، اقداماتی را نیز روی‌دست گرفته است. به‌‌گفته او، چاپ و نشر کتاب‌هایی به‌منظور مبارزه با افراط و تفریط شامل این اقدامات است. فیض‌محمد عثمانی می‌گوید: «کتاب‌هایی را که در مورد اعتدال و ترویج اعتدال، مبارزه با افراط و تفریط نوشته شده‌اند، در اختیار ریاست تدقیق و مطالعات اسلامی قرار داده‌ایم و هم‌چنین علمای ما شب و روز کار می‌‌کنند و عنقریب کتاب‌هایی نیز از طریق علما و دانشمندانی‌ که دل‌شان به دین و انسان‌ها می‌سوزد، چاپ می‌شوند.»
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اخیرا مولوی معروف راسخ، یک تن از استادان دانشکده شرعیات دانشگاه کابل، به اتهام ترویج و تبلیغ افراط‌گرایی توسط نیروهای امنیت ملی در کابل بازداشت شد. او امام مسجدی در نزدیکی خوابگاه دانشجویان دانشگاه کابل نیز بود. وزارت حج و اوقاف می‌گوید که در سراسر کشور ۱۵۰ هزار مهراب مسجد وجود دارد که ترویج اعتدال اسلامی از مسوولیت‌های اصلی امامان این مساجد به شمار می‌رود.

ترویج سواد از طریق مساجد

در همین‌حال، وزیر حج و اوقاف می‌گوید، براساس تفاهم‌نامه‌ای که به‌‌منظور بلند بردن سطح سواد در میان شهروندان کشور با وزیر معارف به امضا رسانده است، ملا امامان مساجد در باسواد ساختن مردم به‌ویژه زنان و کهن‌‌سالان نیز همکاری می‌کند. آقای عثمانی افزود: «وزارت معارف تصمیم گرفته است که فرصت‌های سواد آموزی را تا دروازه خانه‌های هم‌وطنان عزیز ما در سراسر کشور ببرد و در این قسمت‌ وزارت حج و اوقاف با تمام توان و امکانات در اختیار وزارت معارف است.»
در همین‌حال، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف، می‌گوید که پس از این به ملا امامان مساجد و تکایا، مقدار پولی به‌عنوان مدد معاش پرداخته می‌شود تا آن‌ها کورس‌های سواد آموزی را که از طریق وزارت معارف راه‌اندازی می‌شود، به پیش ببرند. آقای بلخی هم‌چنین افزود که براساس این تفاهم‌نامه، ملا امامان مساجد مسوولیت می‌گیرند تا خانواده‌ها را برای شرکت در کورس‌های سواد آموزی تشویق کنند. وزیر معارف گفت: «امحای بی‌سوادی در کنار سایر وجایب ملی و اسلامی ما یکی از مسوولیت‌های ملی هر افغان بوده و تمام نهادهای دولتی و غیردولتی مسوولیت دارند در این راستا سهم ملی خود را ادا کنند.»
وزیر معارف هم‌چنین افزود که گراف درصدی سواد در میان شهروندان افغانستان نسبت به خیلی از کشورها در سطح پایین قرار دارد. آقای بلخی گفت که سی‌و‌هشت درصد شهروندان افغانستان باسواد و متباقی بی‌سواد هستند. وزیر معارف تاکید کرد که این وزارت برای بلند بردن سطح سواد درمیان شهروندان برنامه‌های گسترده دارد و سالانه نزدیک به هفت‌صد هزار تن از طریق راه‌اندازی کورس‌های سوادآموزی از نعمت خواندن و نوشتن بهره‌مند می‌شوند. او گفت: «سالانه در حدود شش‌صد هزار نفر از کورس‌های سواد آموزی ما استفاده می‌کنند. بر بیناد برنامه‌هایی که وزارت معارف دارد، امسال بیش از شانزده هزار کورس راه‌اندازی شده و ادامه دارد. امسال تعداد این کورس‌ها شاید بیشتر شود. با افزایش کورس‌ها در تکایا و مساجد، تعداد کورس‌های سوادآموزی ما هم بیشتر خواهد شد. در مجموع، ما سالانه بین شش‌صد تا هفت‌صد هزار نفر را با سواد می‌سازیم.»
وزارت معارف برای پیش‌برد برنامه‌های سوادآموزی نصاب تعلیمی خاصی را تهیه کرده است. به‌گفته اسدالله حنیف بلخی، تنها دو عنوان کتاب در این برنامه‌ها تدریس می‌شوند. این کتاب‌ها به لسان‌های دری، پشتو و ازبکی چاپ شده‌ است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *